רשת התחבורה של סין – מהיר יותר, משוכלל יותר, נקי יותר


חיבתו העזה של השלטון הסיני לפרוייקטים גדוליי מימדים בשילוב המגמה העולמית המתגברת של חסכון באנרגיה, הביאו לכדי השקתו של קו הרכבת החדש –  בייג'ינג-שנגחאי – קו המשתרע על פני 1,318 ק"מ.

עם מהירות של למעלה מ-300 קמ"ש, הרכבת החדשה מקצרת את זמן הנסיעה בין שתי הערים החשובות ביותר בסין לכדי 4 שעות ו-48 דקות. בניית הקו החדש נמשכה כשלוש שנים בלבד, בעלות של 34 מיליארד דולר. קיימת אפשרות שההשקעה העצומה לא תוחזר בעתיד, לפחות לא באופן ישיר, אולם קיצור משך הנסיעה בין שתי הערים, המהוות את מרכזיי העסקים העיקריים בסין, עשוי לזרז תהליכים כלכליים רבים וחשובים, בעיקר לנוכח ההאצה במגמת האורבניזציה וההגירה בסין.


 


הסיבה הרשמית של ממשלת סין  להקמת הפרוייקט סובבת סביב החיסכון באנרגיה. בהקשר זה החלו השקעות באפיק תחבורה נוסף: המכונית החשמלית.

הממשלה הסינית הצהירה לאחרונה כי עד שנת 2015 ברצונה לראות על כבישיי סין כ- 500,000 מכוניות חשמליות, משאיות ואוטובוסים, שיגדלו עד לכדי 5 מיליון כלי רכב ב-2020. אם תכנונים אלה אכן יהפכו למציאות, הרי שבשנת היעד תהווה המכונית החשמלית כ- 7% מכלל מכירות המכוניות בסין, דבר שיהפוך אותו לנתח השוק הגדול בעולם בתחום זה.



 



מנקודת המבט הישראלית, אין זה פלא אפוא שגם יצרנית המכונית החשמלית בישראל, חברת "בטר פלייס" (Better Place), והעומד בראשה שי אגסי, רואים בשוק הסיני פוטנציאל אדיר לרווחיה העתידיים של החברה.
בהסתמך על רעיון זה חתמה בטר פלייס לאחרונה על הסכם עם חברת החשמל הסינית China Southern Power Grid, הנחשבת לשמינית בגודלה בעולם. במסגרת ההסכם יוקמו ברחביי סין תחנות להחלפת סוללות בכלי רכב חשמליים, כאשר המטרה הסופית היא הפעלת חברה משותפת בסין בתחום הרכב החשמלי עד סוף השנה. הסכם זה מהווה המשך להודעת בטר פלייס מאפריל 2010 על שיתוף פעולה רשמי עם יצרנית הרכב הסינית "צ'רי" (Chery).
על פי ההודעה בטר פלייס תסייע לצ'רי בפיתוח מכוניות חשמליות עם מצברים הניתנים להחלפה. צ'רי, כמו יצרניות רכב סיניות אחרות, משקיעה משאבים רבים בפיתוח מכוניות חשמליות. עבור הסינים מדובר בפלטפורמה שתאפשר קיצורי דרך לשווקי המערב, המציבים חסמים בדמות מגבלות זיהום אוויר למכוניות  שמוצאן מסין.

 
 
חשוב להוסיף, כי ביחס לאוכלוסייתה העצומה, מצבורי הדלק והנפט בהם אוחזת סין הם מעטים. לפיכך נראה כי השקעה במכונית חשמלית הינה פתרון מבורך. כמו כן, הפגנת מחוייבות בתחום האנרגיות המתחדשות תחזק את מעמדה החיובי של סין בזירה הגלובלית, ששמה דגש רב על נושא איכות הסביבה ופליטת מזהמים בשנים האחרונות.

אולם בשל דפוסי ייצור האנרגיה בסין, דווקא בעניין זה אין הבטחה ששימוש מאסיבי במכוניות חשמליות יקטין בהכרח את זיהום האוויר. מחקר חדש שנערך ב-2010 על-ידי המעבדה הראשית של משרד האנרגיה האמריקאי, יחד עם אוניברסיטת צ'ינגהוואה הסינית (Tsinghua) , בדק את ההשפעות הסביבתיות האפשריות שיגרום שיווק רחב היקף של מכוניות חשמליות בסין. המחקר מצא שאם סין תמשיך לייצר חשמל באופן שבו היא עושה זאת כיום – באמצעות פחם (כ-60% מהתצרוכת) – עלולה פליטת המזהמים מתחנות הכוח הפחמיות להחמיר משמעותית בשל הגידול בביקוש לחשמל שתביא עמה המכונית החדשה. אף על פי שועידות האקלים האחרונות שהתקיימו בדנמרק, גרמניה ומקסיקו לא הסתיימו עם הבטחות גדולות של סין להפחתת גזי החממה ומציאת אנרגיות חלופיות, ייתכן שההשקעה במכונית החשמלית מסמלת הבנה של הענק הסיני, שעדיף להתעורר מדי בוקר למציאות ירוקה. אולם בינתיים, היום שבו יוכלו תושבי בייג'ינג לנשום אוויר "ערים" צלול כיין, עדיין אינו נראה באופק.

הכותבת היא הילה רוזנפלד, סטודנטית לתואר ראשון שנה ג' בחוג למזרח אסיה באוניברסיטת ת"א ואחת מהכותבים באתר
www.iAsia.co.il ,אתר חדשות המוקדש לאזור מזרח אסיה ולארבע המדינות הדומיננטיות ביותר בו:סין, יפן, קוריאה והודו.
 
לייבסיטי - בניית אתרים