רשתות חברתיות  בסין – תמונת מצב

האם מישהו זוכר כיצד נראו והרגישו חיינו בעידן של טרום האינטרנט? איך לעזאזל הצלחנו לתפקד עסקית בלי תקשורת אימיילים?האם באמת השתמשנו בפקסים???

קצב החיים המהיר, ההתפתחות הטכנולוגית המדהימה והפתיחות לחדשנות קיבעו את עולם האינטרנט כחלק אינטגרלי מקיומינו, חברתית ועסקית. מקומן של הרשתות החברתיות בעולם האינטרנטי מרכזי. בעוד שעד לפני כשנתיים הרשתות החברתיות נתפסו כזירה חברתית בלבד, הרי שכעת הן מהוות מנועי שיווק ומנגנון קשרי לקוחות אדיר.

הרשתות החברתיות המובילות במערב הינן פייסבוק, לינקדאין וטוויטר, כאשר כל אחת מהן מתאפיינת בפיצ'רים יחודיים ויעודיים, וכולן יחדיו משלימות את המשימה העסקית – לראות ולהיראות, להכיר ולהזכיר שאני קיים, וחשוב לא פחות - לשמר ולטפח את הקשרים שנוצרו.

ומה קורה בסין? האם גם שם כבשו הרשתות החברתיות את הזירה האינטרנטית? מסתבר כי בסין בשל חסימה מכוונת של האתרים טוויטר ופייסבוק למשל, נוצרה חלופה מקומית הזוכה לפופולאריות עצומה –

סינה וויבו – SINA WEIBO  
החלופה הסינית לטוויטר. מסתבר כי אין וואקומים ברשת האינטרנט, והיעדרותו של טוויטר מהזירה הסינית איפשרה חדירה מאסיבית של אתר סיני בשם "סינה וויבו". סינה וויבו עלה לאוויר באוגוסט 2009 והינו למעשה אתר "מיקרו בלוגים", דהיינו, הוא מאפשר משלוח הודעות קצרות בסגנון בלוגים – עם אורך מקסימלי של 140 סימנים, תמונות וסרטוני וודיאו. 87% מכלל השימוש באתרי בלוגים בסין כיום הינם באתר זה.
סינו וויבו משמש כיום כאתר המרכזי לחדשות ועידכונים בסין, כולל תכנים שבד"כ לא מופיעים במדיה הרשמית המאופיינת בשמרנות. 

סינו וובו נמצא בבעלות קבוצת סינה, האתר השלישי בגודלו ובפופולאריות שלו בסין. סינה אשר נסחרת בנסד"ק, שילשה את ערכה מאז שסינה וויבו עלה לאוויר, ושווי השוק שלה כרגע מוערך ב 5.7 מיליארד דולר אמריקאי.

בדומה לטוויטר, סליברטאים סינים מרבים ל"צייץ" בסינה וויבו, רק שהפעולה קרויה בשם אחר. כשם ש – tweet""   הפך לשם פועל באנגלית עבור השימוש בטוויטר, הרי שבסינית המשמעות המקורית של השם weibo הינה מיקרו-בלוג, אולם הצליל הזהה לחלוטין למילה צעיף, העניק את השם "ג'ה וויבו" – zhi weibo , (לסרוג צעיף) לפעולת משלוח המסרים ברשת.

נכון לאוקטובר 2010, ישנם 50 מיליון משתמשים רשומים בסינה וויבו. הערכות מדברות על כך שעד תחילת 2012 יהיו כבר 120 משתמשים רשומים ברשת החברתית.

סינה וויבו נתפס כדבר החם ביותר באינטרנט היום, עם פוטנציאל עיסקי ושיווקי אדיר, גם בקנה מידה בינלאומי. כל חברה זרה אשר תתעתד לחדור לשוק הסיני תצטרך לתת את הדעת כיצד להשתש בפלטפורמה זאת, אשר אנליטים מעריכים כי תהליך השתלטותה על מדיית האינטרנט בסין כבר החל. 
לייבסיטי - בניית אתרים