רשתות המזון המהיר בסין


כל שהמדינה המאוכלסת ביותר בעולם ממשיכה במגמת ההיפתחות למערב, נראה כי אזרחיה הופכים לצרכני מזון מהיר גדולים אף יותר מהאומה שהורישה להם תרבות זו – ארה"ב. ע"פ סקר שנערך ע"י חברת ACNielsen Corp העוסקת בסקרי שוק ופורסם בוושינגטון פוסט, עולה כי הסינים מעדיפים אוכל מהיר מוכן ומשלוחי אוכל מהיר על פני אוכל סיני מסורתי, ואף צורכים אותו יותר מאשר האמריקנים.

 

בסקר זה השתתפו 14,000 מבוגרים ממדינות שונות ונמצא כי 41% מהסינים שהשיבו לסקר אוכלים במסעדות של מזון מהיר לפחות פעם אחת בשבוע, זאת בהשוואה ל-35% מהמשיבים האמריקנים לסקר. חיזוק לטענה לפיה תרבות המזון המהיר משתרשת במהירות במזרח אסיה נובע מתשובותיהם של 61% מתושבי הונג-קונג שהשיבו על הסקר, 59% מתושבי מלזיה שהשיבו על הסקר ו-54% מתושבי הפיליפינים שהשיבו על הסקר, שציינו כי הם נוהגים לאכול במסעדות מזון מהיר על בסיס שבועי. נתונים אלו הושוו לנתונים שהתקבלו מהמשיבים תושבי אירופה. נתונים אלו מצביעים על כך שרק 11% מהמשיבים תושבי אירופה אוכלים מזון מהיר על בסיס שבועי.

 

לרשת מקדונלדס למשל, יש כיום מעל ל- 600 סניפים ב-105 ערים סיניות שונות, עם תוכנית להוספת 100 סניפים נוספים בשנים הקרובות. גם לרשת המזון המהיר קנטאקי פרייד צ'יקן יש תפרוסת רחבה בסין עם 1200 מסעדות ותוכנית לפתיחת 200 מסעדות נוספות בקרוב.  

 

יתר על כן, למרות שמותגים מערביים רבים חוו עם חדירתם לסין תסכול רב יותר מאשר רווח, הרי שמותגי המזון המהיר התקבלו בסין בזרועות פתוחות והכנסותיהם השנתיות הינן בהתאם – 48 מיליארד דולר בקירוב בממוצע.

 

זכייניות המזון המהיר בסין מאתרים לקוחות חדשים תוך שימוש בשיווק אגרסיבי ביותר, כאשר הן פונות לקהל היעד הקל ביותר: ילדים. תוך שימוש באפקטים ויזואליים צבעוניים ודמויות קומיקס הם יוצרים קשר בין הילד לבין המותג ו"קונים" את ליבו וכרסו של הילד ואת כיסם של הוריו. כך למשל נעשה שימוש באייקון הכדורסל יאו מינג, המטביע בשירות מקדונלד'ס. בנוסף, ניכר כי רשתות המזון המהיר "בונות" על חיבתם הידועה של הסינים לאוכל מטוגן ומומלח ובעיקר מעניקים חווית אכילה במסעדות נקיות והיגייניות יחסית למסעדות סיניות מסורתיות במרכזי הערים. משיבי הסקר למשל ציינו כי הם מעדיפים לאכול במסעדות מזון מהיר מערביות משום שהן נקיות, מושמעת בהן מוזיקת רקע נעימה ובאופן כללי הן יוצרות חוויה "מערבית". 

 

בהתבסס על הנתונים המדאיגים העולים מן הסקר, מומחי בריאות חוששים כעת כי גם סין תצטרף בשנים הקרובות למגפת ההשמנה המערבית. כבר כיום ישנם ע"פ דיווחים רשמיים שונים 200 מליון סינים בעלי משקל עודף ו-60 מליון מתוכם נחשבים לבעלי משקל עודף מאוד (obese). מומחי הבריאות טוענים כי לעליה בפופולאריות של מזון מהיר תרומה דרמטית לעליה במחלות כגון סכרת ולחץ דם גבוה בסין.

 

יחד עם כל החששות, נראה כי לסינים שנולדו החל משנות ה-70, חשובה יותר הנוחות מאורח חיים בריא. בראיון לוושינגטון פוסט, טוען ליו ג'יאהונג, צעיר בן 24 כי: "זה נוח, זול וטעים...לא אכפת לי אם זה בריא או לא".  יתר על כן, טוענים סינים צעירים – במסעדות מזון מהיר מערביות אתה תמיד יודע מה תקבל בעוד שמסעדות סיניות מסורתיות שונות זו מזו בתפריט שהן מציעות, בטעמים ואף פעם אי אפשר לדעת מה תקבל. והטענה הסופית והמוחצת אשר אולי יותר מכל מגדירה את השתרשות תרבות המזון המהיר המערבי בסין עולה מדבריה של וון יונאן הצעירה בראיון לוושינגטון פוסט: "אוכל סיני אכלתי כל חיי היום אני רוצה משהו אחר".

 

לסיכום,  אלא אם כן יקרה הבלתי סביר, רשתות המזון המהיר בסין צפויות להמשיך במגמה הנוכחית ואף לחזק את אחיזתן בתרבות הצריכה הסינית, ולדחוק בהדרגתיות את החלופות הקולונריות המקומיות.

 

 

 
לייבסיטי - בניית אתרים