פייסבוק בסין

 

 

כיום נחשבת פייסבוק לרשת החברתית המובילה בעולם, עם כ- 500 מיליון משתמשים המבלים יותר מ- 60 דקות בכל יום בפייסבוק, וקצב צמיחה מדהים של למעלה מ- 500,000 משתמשים חדשים בכל יום.

 

בישראל, למשל, קיימים למעלה מ- 3 מיליון ישראלים משתמשים והמספר הולך וגדל. בסין ישנם כיום כ- 420 מיליון משתמשי אינטרנט, המהווים מעל 21% מכלל משתמשי האינטרנט בעולם. נכון להיום, סין היא המדינה עם כמות משתמשי האינטרנט הגדולה ביותר בעולם. לשם השוואה, ארהב נמצאת במקום השני עם 220 מיליון משתמשים ובכל אירופה ישנם 475 מיליון משתמשים.

 

מה יחסה של ממשלת סין לאינטרנט בכלל ולפייסבוק בפרט?

 

בעקרון, מפעילה ממשלת סין צנזורה על אתרי פורנוגרפיה והימורים, כמו גם על אתרים פוליטיים המשלבים תכנים בעייתים מבחינת הממשל. אתרים זרים חסומים לעיתים לגלישה מתוך סין.

 

ביולי 2009 חסמה ממשלת סין את הגישה לאתר הרשת החברתית פייסבוק, כחלק ממאמציה לחסום את העברת המידע אל מחוץ למדינה ופנימה, בעקבות מהומות שפרצו באזור הדרום על רקע המשבר הכלכלי הבינלאומי. גם הגישה המקומית לאתר יו-טיוב נחסמה ודיווחים נרשמו על הפרעות משמעותיות בגישה לאתר אמזון. בנוסף חסמה הממשלה את הגישה לדואר אלקטרוני ולאתרי אינטרנט בעיר אורומוצ'י, זאת בעקבות מהומות על רקע אתני שהביאו למותם של למעלה מ-150 בני אדם ופציעתם של למעלה מאלף. כמו כן, מנעו הרשויות בסין את הגישה למנוע החיפוש גוגל בעקבות הביקורות כי המנוע מסייע להפצת פורנוגרפיה.

האתרים
המובילים בסין הינם אתרים סיניים. כמו בכל תחום בסין, המספרים הגדולים הולכים למותגים המקומיים. מנוע החיפוש העיקרי הינו Baidu, המקבילה המקומית ליוטיוב הינה youku.com, דואר אלקטרוני מנוהל באתר taobao.com  והצ'יטוטים הם ב- QQ.
 

פייסבוק, מפעילת הרשת החברתית הפופולרית בעולם ,מתכננת להיכנס חזרה לשוק הסיני. זאת לאחר שמתחרתה גוגל החליטה לסגור את מנוע החיפוש שלה במדינה בטענה שאינה מוכנה לשתף פעולה עם הצנזורה הסינית. יהיה מעניין לבחון שנה מהיום איך השתלבה פייסבוק מחדש במרחב האינטרנט הסיני.

 

לייבסיטי - בניית אתרים