המשבר הכלכלי לא פוסח על סין
 
 
המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008 תפס את סין לא מוכנה. מכונת הייצור האדירה והמשומנת, עם המנוע הבלתי מתכלה ודלק הידיים העובדות, שרשמה צמיחה חיובית ועיקבית שני עשורים, החלה לחרוק. סין חוותה סגירת מפעלים בדרום מזרח סין בעיקר בתעשיות הפשוטות ולא מתוחכמות כדוגמת תעשיית הצעצועים, אבטלה, היחלשות הביקוש המקומי, ירידת מחירי נדל"ן – כל אותן תופעות מוכרות אשר הינן פועל יוצא של משבר כלכלי. על מנת לעצור את הסחף הכריז הממשל הסיני על תוכנית הצלה גרנדיוזית שתייצב את המשק הסיני ותצעיד אותו מחדש במסלול הצמיחה. התוכנית כללה השקעה חסרת תקדים בתשתיות במדינה וסובסידיות והקלות ליצואנים, ואכן תוצאותיה לא איחרו לבוא והמשק הסיני המשיך בדהירה קדימה עם צמיחה של 9% בשנת 2009.
 
הגל השני של הצונאמי הכלכלי פגע בחופינו השנה, בדגש על מדינות גוש היורו, וסחף אחריו את מרבית מדינות העולם.
 
הצמיחה בסין ברבעון הראשון של 2012 הסתכמה ב-8.1%, השיעור הנמוך ביותר ב-11 הרבעונים האחרונים, בשל האטה בצמיחת הייצוא ובייצור התעשייתי.
 
כיצד מתמודדת סין עם המשבר החדש? האם גם הפעם ישכילו קברניטיה לחלצה מהסחרור העולמי ולהביאה לחוף מבטחים חזקה וצומחת כתמיד?  
 
האתגרים הינם רבים –
 
1. סין מייצרת כיום יותר ממה שהיא מוכרת. הירידה הדרסטית בהזמנות מסין מחד, והידוק החגורה וצמצום הרכישות בעקבות סימני הפאניקה בעולם בשוק המקומי מאידך, גורמת ליצירת מלאים אדירים של סחורה. יש לציין כי בסין תופעה של מלאים הינה חריגה ביותר, היות וייצור בסין בד"כ הינו כנגד הזמנות. השנה מפעלים רבים, בעקבות בעקבות ביטול של הזמנות וצפי שגוי של ביקושים נתקעו למעשה עם סחורה שאין לה קונה. חנויות, סוחרים, מפעלים ומחסנים – בכולם ניתן למצוא כמויות אדירות של שקים מונחים כאבן שאין לה הופכין. התופעה רלוונטית כמעט לכל התעשיות – תעשיית הרכב, אביזרים וכלים, ברזים, צעצועים וטקסטיל. המספרים מצביעים על ירידה של כ- 50%- 30-במכירות מתקופה מקבילה בשנה שעברה, נע בין התעשיות השונות.
 
 

 
 
 
Forbes Conrad for The New York Times לקוח מ"ניו-יורק טיימס" - 
2. סין מתמודדת עם עליה באבטלה, בעקבות החלשות מגזרים שונים בכלכלה –
-     מגזר יצרני – סגירת מפעלים או צמצום קוי יצור.
-      נדל"ן – הירידה בשוק הובילה לצמצום הפרוייקטים החדשים ובכך להפסקת העסקת פועלי בנין ותעשיות תומכות.
-      חברות בינלאומיות מצויות בקשיים כלכליים והתאם מפטרות / מגייסות פחות עובדים בסין.
-      תעשיית הרכב נחלשת משמעותית בעקבות הירידה בכוח הקניה המקומי. בנוסף, בעיר גואנגג'ואו הכריזו על מלחמה בעומס בדרכים ובזיהום האוויר והשנה הנפיקו פחות אישורי רכב בתחומה. מודל זה הוכח כמוצלח בהיבט של הקלה על העומס בכבישים, אולם טרם אף הוא להיחלשות תעשיית הרכב. בעקבות גואנגג'ואו ערים נוספות מעוניינות ליישם תוכנית זאת ובכך יחזקו את המגמה השלילית בענף הרכב.
 
3. בעיה נוספת שהינה תוצר של היחלשות שוק הנדל"ן  היא  זליגת כספים מחוץ לגבולות המדינה בחיפוש אחר השקעות מניבות, בערוצים רשמיים יותר ורשמיים פחות.  הפרדוקס הגדול הוא כמובן העובדה כי  הממשל הסיני דחף וקידם בשנתיים האחרונות את התקררות השוק עקב חשש מבועת נדל"ן, וכעת עליו להתמודד עם פירות ביאושים.
 
4. מחנק אשראי בקרב האזרחים והמגזר העסקי. חברות צבריות רבות מדווחות על מחנק אשראי הנובע ממחזורי מכירות קטנים, התחייבויות קודמות ואפיקי אשראי מוגבלים.
 
5. כוח הקניה הסיני יורד משמעותית, וגורר אחריו לא רק את כלכלת המדינה אלא באופן בלתי נמנע את העולם כולו, הנשען על השווקים המתעוררים בעוד השווקים המסורתיים קורסים או מצויים במיתון.
 
6. תופעת החובות האבודים חוזרת ומכה בבנקים הממשלתיים בסין, אשר הלוו כספים לפרוייקטים גדולים, בעיקר בתחום הנדל"ן, ועתה מתמודדים עם אי יכולת לעמוד בתשלום מצד הלווים. כתוצאה מכך מערימים הבנקים כרגע קשיים על מתן הלוואות ובכך תורמים למחנק האשראי הכללי.

ומה עושה הממשל הסיני בכדי להוציא את הכלכלה הסינית מהבוץ העולמי ולהצעידה קדימה?
 
1. הזרמה של 160 מיליארד דולר לטובת קידום פרוייקטים בתשתיות, בניה וכבישים. המהלך אמור להחיות את הפעילות הכלכלית באזורים הפחות מפותחים בסין ולתת מענה תעסוקתי למאות אלפי פועלים. הוועדה לפיתוח ורפורמות הכריזה החודש על פרוייקטים חדשים  בתשתיות, בינהם בניית והקמת 25 קווי רכבת עירוניים , 13 כבישים מהירים חדשים ומספר פרוייקטים של תשתיות מיים. בעקבות ההכרזה על התוכנית נסקו מחירי הנחושת, אלומניום וברזל לשיא של ארבעת החודשים האחרונים. יחד עם זה, יש לתת את הדעת לעובדה כי מהלך דומה בשנת בשנת 2008 כלל השקעה בגובה 586 מיליארד דולר, יחי ההבדל הקטן.
 
2. בחודש אוגוסט הונחו הבנקים הממשלתיים להזרים כספים לציבור דרך הלוואות על מנת להעניק את החמצן ההכרחי לפרוייקטים של תשתיות ובניה במדינה.
 
לסיכום, השוק הסיני נאנק כרגע תחת משקל המשבר העולמי, אולם נסיון העבר מלמד כי בסופו של יום הכלכלה השניה בגודלה בעולם יוצאת כאשר ידה על העליונה ממשברים שכאלה.

 
לייבסיטי - בניית אתרים