מותגים בינלאומיים בסין – יש דבר כזה?
 

אחרי 3 עשורים של ייצור המוני וזול שהקפיץ את כלכלת סין לשלישיה הראשונה בעולם, מעוניינת היום סין למתג עצמה כמעצמה טכנולוגית, וגם בתחומים אלו להוביל את רשימת הכלכלות החזקות בעולם. בהתאם, מפנה סין תקציבי ענק למחקר ופיתוח, ומעודדת חברות מקומיות עם טכנולוגיות מתקדמות למצב עצמן כמותגים בינלאומיים.

מהו בעצם מותג בינלאומי? האם בכפר הגלובאלי 2010 מופיעים בלקסיקון המותגים גם שמות סיניים?

מותג הינו מונח מתחום השיווק המתייחס לסך כל העמדות, הרגשות והתפיסות הקיימות אצל הצרכנים בנוגע לחברה, מוצר, או קו מוצרים. המיתוג הינו למעשה ייחוס ערכים חיוביים למוצר, כדוגמת איכות, יוקרה, הנאה או תמורה טובה לעלות המוצר. תוצאת המיתוג הינה הבידול - בשוק לא ממותג, הצרכנים כמעט שאינם מבדילים בין המוצרים המתחרים. היצרנים מתחרים ביניהם בעיקר באמצעות הורדת מחירים, באופן שפוגע ברווחיות שלהם. המיתוג מאפשר להם להתחרות גם על מאפיינים אחרים של המוצר, שאינם המחיר. אם הצרכן תופס את המותג כבעל ערך עבורו, הוא יהיה מוכן לשלם עבורו יותר מאשר עבור מתחריו. הבדל זה במחיר יכול להגיע לעשרות אחוזים, והוא מכונה "פרמיית מותג".

תהליך המיתוג (או המיתוג-מחדש) הינו תהליך יקר מאד, בעיקר בשל השימוש האינטנסיבי וארוך הטווח בפרסום וקידום מכירות. מיתוג בינלאומי עולה לעתים מיליארדים רבים. רק חברות ענק מסוגלות לעמוד בעלויות אלה, וכך הן זוכות ליתרון גדול על פני חברות קטנות ומקומיות.

איזה מותגים אנו מכירים בסין?

האייר  Hailer – עד לפני כשנתיים רכישת מכשיר אלקטרוני חשמלי מפואר מחברת האייר הייתה בלתי סבירה בעליל עבור הצרכן הישראלי. היום, לאחר מאמצי מיתוג אדירים של האייר בעולם ושל ניופאן בישראל, המצב שונה לחלוטין.

קונצרן Haier הוקם בשנת 1984 בעיר צ'ינגדאו בסין. תחת ניהולו של המנכ"ל זאנג רומין, Haier מייצרת מכשירי חשמל ביתיים ביותר מ- 15,000 מפרטים ב-96 קטגוריות. חברת Haier הינה יצרנית מוצרי החשמל והאלקטרוניקה הגדולה ביותר בסין, השלישית בגודלה בעולם בתחום מוצרי "הקו הלבן" והרביעית בגודלה בעולם במוצרי חשמל ואלקטרוניקה. ב- 2008 מכרה Haier את מספר המקררים הגדול ביותר בעולם ובכך הפכה ליצרן הגדול בעולם. בשנת 2008, נהנתה החברה ממחזור הכנסות של 17.8 מיליארד דולר עם זינוק של 20.6% ברווח הנקי.

לחברת Haier עשרות מפעלים, מרכזי פיתוח ועיצוב והיא מייצאת ל- 160 מדינות, ביניהן ארה"ב, אירופה, אוסטרליה, יפן ועוד. החברה מעסיקה כ – 60 אלף עובדים. האייר דורגה במקום ה – 13 בדירוג המוניטין השנתי של פורבס "Reputation Institute Global 200". דירוג זה מדרג 200 חברות על פי דימויין בציבור ובצורה שבה הן נתפשות. הדירוג מתבסס על שאלון צרכנים ובו מספר אמות מידה ביניהן: המוצר, חדשנות, אחריות חברתית, מובילות בתחום וביצועים.

לנובו Lenovo -   מי לא משתמש במחשב לנובו או IBM? חברת לנובו הוקמה בשנת 1984. בשנת 2005 השלימה לנובו את הרכישה של חברת IBM וכיום היא נקראת IBM-Lenovo. בשנת 1992 הושקה סדרת המחשבים הניידים ThinkPad, שהיה המחשב הנייד הראשון עם מסך בגדול 10.4 אינץ, וגולת עכבר הממוקמת באמצע המקלדת. בשנת 1999 הושק המחשב הנייד המיני הראשון, ששקל פחות מקילו וחצי.

חברת HUAWEI  - יצרנית ציוד התקשורת מספר שתיים בעולם, שבסיסה בשנג'ן, הודיעה על האטה משמעותית במכירות בשנת 2009 עם תחילת המשבר הכלכלי אך צופה כי השנה המצב יתייצב. הכנסות החברה הסתכמו בסך 21.5 מיליארד דולר בשנה האחרונה, גידול של 17.5% לעומת שנת 2008, אך ירידה בהשוואה לעליה במכירות שהיו בשנת 2008 כ-43%, החברה מצפה לעליה דומה בשנה הנוכחית כפי שהיה בשנת 2009.

בירה צ'ינגדאו -  Tsingtao Beer  - המבשלה המפורסמת לבירה בצ`ינגדאו, נפתחה לראשונה בשנת 1903 על-ידי סוחרים בריטיים וגרמניים תחת השם "המבשלה הנורדית", ועד היום ידועה בבירות המצויינות שלה. במשחקים האולימפיים בבייג'ינג הייתה בירת צ'ינגדאו מנותני החסות העיקריים.

ביולי 1993 הפכה מבשלת צ'ינגדאו לחברה הסינית הראשונה שאי-פעם נרשמה למסחר בבורסה של הונג-קונג , וכחודש לאחר מכן נרשמה בבורסה של שנגחאי . בכך, הפכה למעשה צ'ינגדאו לחברה הסינית הראשונה שנסחרת הן בסין והן בהונג-קונג.  את מניית בירת צ'ינגדאו ניתן למצוא כיום בבורסות של פרנקפורט, שנגחאי, הונג-קונג ו-NYSE, וניתן אף לרכוש אותה בצורת CFD.

לסיכום, בשנים האחרונות אנו עדים ללא פחות ממהפכה בתדמיתם של מוצרים סיניים נבחרים. לא עוד מוצרים בסיסיים וזולים, אלא גם מותגים בינלאומיים בעלי מוניטין מכובדים של איכות ושירות.

לייבסיטי - בניית אתרים