תנודות במחירי ההובלה הימית והאווירית מסין לישראל

 

ענף ההובלה הימית והאווירית חווה השנה טלטלות אדירות הנובעות מהמשבר הכלכלי העולמי מחד, ומהדיווחים על ההתאוששות מאידך.

 

בתחילת 2009 ירדו מחירי ההובלה הימית לשפל שלא נראה כדוגמתו בעשור האחרון. ממחיר של 2500 דולר למכולת 20 רגל בתחילת 2008, ל- 300 דולר בלבד בינואר השנה. במקרים קיצוניים חברות שילוח אירופאיות הסכימו לשלח מכולות ללא כל עלות, בתנאי שהלקוח שילם עבור מיסי הנמל והעגינה. מגמת ירידת המחירים נמשכה עד חודש אפריל, כאשר אז המחירים החלו להתייצב.

 

בשל ההפסדים הכבדים שספגו חברות הספנות, קורקעו אוניות רבות לנמלים באסיה כדוגמת סינגפור, לא חודשו חוזי חכירה ובוטלו הסכמי רכש. כתוצאה מכך נוצר מחסור מדומה באוניות אשר משך את המחירים למעלה, לכיוון ה- 1000 דולר למכולת 20 רגל מסין לישראל בחודש אפריל.

 

כרגע חברות הספנות עדיין מצהירות על הפסדים גבוהים, אצטלה מצויינת לגביית היטלים גבוהים (היטל עונת שיא, היטל דלק חירום וכדומה) עבור המשלוחים הימיים. נכון לאמצע נובמבר ההיטלים מסין לישראל הינם בגובה 650 דולר, כאשר חברות הספנות כבר הודיעו כי ב- 1.12.09 יכנס לתוקפו היטל נוסף אשר יהיה בגובה 200 דולר לערך.

 

מחירי ההובלה מסין בשלב זה (למשל קו שנגחאי – אשדוד) נעים בסביבות ה- 1300 דולר למכולת 20 רגל עבור אוניה מהירה, וכאמור היטלים בגובה 650 דולר. מי שמוכן להסתפק באוניות עם מסלול טרנזיט שעורך כחודשיים ישלם כ- 1000 דולר עבר השילוח + היטלים.

 

תהליך דומה עבר גם על ענף ההובלה האוורית, כאשר מטוסים רבים קורקעו בשל הירידה הדרסטית בהיקף ההזמנות בעולם. ברבעון השלישי של השנה חלה התעוררות משמעותית בהיקף הסחר הבינלאומי ובסחר בין סין לישראל. אולם מכיוון שהשמשה מחודשת של מטוס אורכת שלושה חודשים, חברות התעופה שעדיין חוששות מאי הבהירות הכלכלית בעולם, מעדיפות להמתין עד תחילת 2010 לפחות. התוצאה הבלתי נמנעת הינה עודף ביקושים, עלייה דרסטית במחירים, וקושי לשריין מקום על המטוסים לשילוח אווירי. 

 

ומה צופן לנו העתיד? התחזית בענף הינה כי בטווח המיידי המחירים צפויים להתייצב או שאולי אפילו לרדת מעט. מה שבטוח שמחירי בסיס של 2500 דולר למכולה לא יחזרו בחצי השנה הקרובה לפחות, מה שבהחלט מוזיל ומייעל את הייבוא והרכש מסין.  

לייבסיטי - בניית אתרים